*

Cajppa - ajatuksia yhteiskunnastamme aidan takaa En kaipaa teitä enkä tienviittoja

Me seilaamme!

Törmäsin viimevuotiseen The Guardianin artikkeliin, jossa käsiteltiin loistoristeilijöitä ympäristön saastuttajina. Nyt kun EU:n liikenneministerit kisailevat siitä, kuka saa nopeimmin julistettua perinteiset autot pannaan, olisi ehkä syytä katsoa muita turhia saastuttajia.

Artikkeli luettelee muutamia faktoja Royal Caribbeanin risteilijästä Harmony of the Seas, joka lienee liikenteessä joka ikinen päivä.

Alusta kuljettaa kaksi 16-sylinteristä Wärtsilän dieselmoottoria, jotka kumpikin polttavat n. 250.000 litraa raskasta ja rikkipitoista polttoöljyä vuorokaudessa. Päivässä laiva sylkee piipustaan enemmän rikkipäästöjä kuin miljoona autoa, viisi tonnia typpen oksideja (NOx) ja 450 kg pienhiukkasia. Pienhiukkaspäästöt vastanevat nekin noin miljoonan dieselauton päästöjä.

Hiilidioksidipäästöt vastaavat n. 84.000 henkilöauton päästöjä. Kun Royal Caribbean yhtiöllä on 25 risteilijää, niin laivojen hiilidioksidipäästöt vastaavat Suomen kokoisen maan henkilöautoliikenteen päästöjä. Royal Caribbeanin osuus risteilymarkkinoista on noin 22 %.

Ei se mitään. Siirrytään sähköautoihin ja uskotaan, että tarvittava sähkö saadaan pistorasiasta, kunhan niitä on riittävästi. Sähkö taas tehdään missä tehdään. Se on kuitenkin poissa kansan valvovasta silmästä joten

mitä silmä ei näe sitä sydän ei sure.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

En nyt jaksa alkaa laskea pitävätkö mainitsemastasi valtamediasta kopsaamasi luvut edes teoreettisesti paikkaansa. Laivanrakennusinsinööreille, vahtikonemestareille ja ylikonemestareille (nyk. merenkulun insinööri) sellaisten laskelmien suoritus kuuluu kuitenkin koulutukseen.

Tuo mainitsemasi alus on kuitenkin brt/pa-kulutus -suhteella ekologiassa sellaista kärkiluokkaa että hakkaa mennen tullen henkilöautoilun vastaavat. Siinähän on Wärtsilän tuplapesurijärjestelmä. Ihan koulufysiikalla on mahdollista laskea mikä olisi saastutus ilman pesureita.

Ihan mielenkiintoista verrata vaikka kymmenen vuotta aiemmin valmistettujen paattien kulutukseen, siis myös niiden jotka mahdollistavat suomalaisen viennin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Kait tuo kulutus olisi mahdollinen, mikäli koneilla ajettaisiin kaasu pohjassa, vaan kun harvemmin moottorikuormaa ihan sellaiseksi on säädetty. Toinen juttu on, että konetehossa on mukana myös hotellin pyörittämisen tarvitsema koneteho.

Scrubberi hoitaa rikkipäästöt, ja lähitulevaisuudessa myös NOX:t

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Harmony_of_the_Seas

laivakoneiden kokonais hevosmäärä on yli 250 000 .

Josta 81000 hv propulsioon,

ja lähes 30000 satama manööverauksiin tarkoitettuihin poikittaispotkureihin (satamahinaajia ei tarvita kovallakaan tuulella) .

Loput 130 000 hv ylläpitää laivan elintoimintoja ja hotellitiloja yllä

Mikäli kaikki koneet olisivat 100% teholla ja niiden kulutus olisi tällaisten koneiden keski arvoa eli 0,2 kg/tunti/hv. Em tarkoittaisi silloin noin 1200 tonnin vuorokausikulutusta eli 130 kg / laivalla olija /päivä.

Tällä laskukaavalla mainittu kokonaiskulutus 250000 litraa (= noin saman verran raskasta poltto ainetta kiloina)on pelkkä (ilmeisesti varustamon antama) arvio eli 25 kiloa/ henkilö päivä kuulostaa kohtuulliselta keskiarvolta risteilytoiminnassa, jossa kuljetaan vain yöaikaan ja pienillä nopeuksilla ja päivät ollaan satamissa.

Linja autoon verraten ,jos koko päivä ollaan kulkevassa linja autossa. - 50 hengen bussi polttaa dieseliä noin 35-40 litraa( ominaispaino noin 0,8 kg/l ) /henkilö, ja eväät pitää syödä omalla istuimellaan. Vessat pienemmät ja suihkut saunat jne... ovat hieman vaatimattomimpia. ja mikäli yövytään pitäisi sitten ottaa ja tietää hotellin energia kulutus...mikä tulisi lisätä laskelmiin saadaksemme tasapuolisen vertailun....

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Olisi sen jutunkin voinut linkittää:
https://www.theguardian.com/environment/2016/may/2...

Merkillinen tuo setämiesten usein esittämä logiikka, että koska jossain on jotain, niin meidän ei tarvitse itse tehdä täällä mitään tai se on ainakin turhaa ja merkityksetöntä. Ja hassua, että samoille piireille The Guardian on mädättävä suvakkimedia, mutta välillä se sitten kelpaakin.

Dieselautojen paikallispäästöt Suomen taajamien asukkaiden (80% väestöstä) hengitysilmaan eivät mitätöidy kauhistelemalla luksusristeilijää.

Käyttäjän KajGran kuva
Kaj Granlund

Hauskaa havaita kuinka eräille on tärkeätä kommentoida kirjoittaja eikä jutun sisältöä. Se lienee tuollainen perussuomalainen perisynti, jonka yksi ilmentymä on, että kun suomalaiselle asiakkaalle esittää uuden tuotteen, hän kysyy ensimmäiseksi: "Kuka sen on tehnyt?".

Kun vein yritykseni valmistamia tuotteita muihin maihin, niin kohtasin kysymyksen: "Mitä tuo tekee?" tai "Mitä minä siitä hyödyn?".

Ulkomailla minun ei tarvinnut olla Nokia menestyäkseni, mutta Suomessa piti!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset